" Γνήσιες - Αμοντάριστες - Αυθεντικές Ειδήσεις κόντρα στο κατεστημένο και στα συμφέροντα "

Σάββατο 19 Μαρτίου 2011

Ασελγώντας στην οδική ασφάλεια

Ασελγώντας στην οδική ασφάλεια


Κάθε χρόνο συμβαίνουν στην Ελλάδα περίπου 15.000 ατυχήματα με 1.450 νεκρούς και 18.500 τραυματίες. Πρόκειται για ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα, που συνοδεύεται από τεράστιο κόστος, για την ελληνική οικονομία. Παρ’ολα αυτά, τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια, από τότε δηλαδή που επέστρεψα νέος εξειδικευμένος συγκοινωνιολόγος στην Ελλάδα, ειδικοί και μή ασελγούν επί της οδικής ασφάλειας.
Στην διάρκεια των τριάντα αυτών χρόνων:
- Έχω κουραστεί να ακούω πολύπλοκες αναλύσεις με έντονες συνιστώσες λαϊκισμού χωρίς εφαρμόσιμες προτάσεις.
- Έχω κουραστεί να βλέπω πολυπράγμονες κατά δήλωση ειδικούς να διεκτραγωδούν αστοχοπροσδιόριστα την κατάσταση ανασφάλειας στους ελληνικούς δρόμους.
- Έχω κουραστεί να διαβάζω επαναλαμβανόμενα άρθρα στα ΜΜΕ για τον «Μολώχ της ασφάλτου» που «εξαφανίζει μια κωμόπολη κάθε χρόνο» (αγαπημένες εκφράσεις των αρθρογράφων), άρθρα που αποτελούν εύκολη «δημοσιογραφική ύλη», ιδίως μετά από μεγάλες εξόδους.
- Έχω κουραστεί να διαπιστώνω την εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου που σχετίζεται με την οδική ασφάλεια, από ανθρώπους με μοναδικό στόχο την προβολή.
- Έχω κουραστεί να παρακολουθώ πανελλήνια συνέδρια με τεκμηριωμένες προτάσεις οι οποίες επαναλαμβάνονται περιοδικά αλλά δεν εφαρμόζονται ποτέ, από τους πολιτικούς προϊσταμένους, που δηλώνουν ότι ανυπομονούν να υιοθετήσουν τα σχετικά συμπεράσματα.
- Έχω κουραστεί να ακούω τους αρμόδιους υπουργούς να ανακοινώνουν χωρίς προετοιμασία Σχέδια Βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας που θα μειώσουν κατά 50% τον αριθμό των ατυχημάτων, και να τα βλέπω να αποτυγχάνουν.
- Έχω κουραστεί να βλέπω επαγγελματικά επιμελητήρια, επιστημονικούς συλλόγους, ερευνητικά ινστιτούτα και ΑΕΙ – εσχάτως και δήθεν μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς – να διαγκωνίζονται για την διεκδίκηση του μονοπωλίου να προσδιορίζουν – με το αζημίωτο – «τις λύσεις», λύσεις που έχουν διατυπωθεί δέκα τουλάχιστον χρόνια πριν.
Είναι λοιπόν τουλάχιστον υποκριτικό να ψάχνουμε δήθεν σήμερα να βρούμε τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των οδικών ατυχημάτων. Έχουν συστηματικά και αναλυτικά καταγραφεί στα Στρατηγικά Σχέδια Οδικής Ασφάλειας που έχουν από καιρό εκπονηθεί.
Το βασικό πρόβλημα για την αποτυχία στον Τομέα αυτό, που μας κρατά παρά την σχετική πρόσφατη μείωση των ατυχημάτων στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης, είναι η έλλειψη συντονισμού. Οι απαιτούμενες δράσεις αποτελούν περισσότερο ή λιγότερο αρμοδιότητα:
- του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
- του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη
- του υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
- του υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
- του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
- των 13 Περιφερειών
- των 325 Δήμων.
Οι περισσότερες προσπάθειες για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας από όλους αυτούς τους φορείς είναι – αναπόφευκτα – αποσπασματικές και συχνά ικανοποιούν επικοινωνιακές μόνον ανάγκες τους.
Ο συντονισμός των φορέων αυτών στο πλαίσιο συστηματικής εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου προγράμματος οδικής ασφάλειας θα γίνει μόνον – επιμένω μόνον – αν συσταθεί Γενική Γραμματεία Οδικής Ασφάλειας που θα είναι υπεύθυνη για:
- Την υιοθέτηση συγκεκριμένης Εθνικής Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας μετά από εισήγηση στη σχετική Κυβερνητική Επιτροπή και τον προσδιορισμό ποσοτικοποιημένων στόχων σε επίπεδο έτους, τριετίας και πενταετίας.
- Τον προσδιορισμό των απαιτούμενων ενεργειών ανά φορέα και την ιεράρχηση της εφαρμογής τους με κατανομή των απαιτούμενων κονδυλίων από τον συνολικό προϋπολογισμό για την οδική ασφάλεια.
- Την ετήσια αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των εφαρμοζόμενων μέτρων, την αναπροσαρμογή των στόχων και την δημοσίευση δεικτών παρακολούθησης του επιπέδου οδικής ασφάλειας.
Ο πολιτικός προϊστάμενος της Γραμματείας αυτής θα «λογοδοτεί» ετησίως στη Βουλή για την επίτευξη των στόχων και θα είναι ο βασικός υπεύθυνος για την πορεία του αριθμού των οδικών ατυχημάτων.
Ας σταματήσουμε λοιπόν να ασελγούμε στην οδική ασφάλεια. Οι λύσεις είναι διατυπωμένες από καιρό. Έχουν ήδη εφαρμοστεί σε όλες τις «πολιτισμένες» χώρες της Ευρώπης. Σταματήστε τις βαρύγδουπες δηλώσεις και εφαρμόστε αυτές τις λύσεις άμεσα. Και μη ξεχνάτε ότι πρόκειται για ανθρώπινες ζωές, που είναι δυνατόν να σωθούν.

aixmi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις